ATROPA, een tragedie in een modern jasje

Atropa

De paradox der vrede is dat ze veroverd moet worden. Met geweld. – Tom Lanoye

In Atropa wordt de strijd om emancipatie bezongen in een taal die haar generatie het beste verstaat. Atropa vertelt het verhaal van de oorlog om Troje. Het verenigt zowel qua thematiek als qua taal het klassieke en het hedendaagse in zich. De voorstelling is 9 december te zien in het Chassé theater.

Onderdrukte vrouwen

Atropa laat het geweld zien die een oorlog met zich meebrengt. Het toont de angst en geweld dat daar uit voorkomt. En tevens de ironische gedachte dat er op de weg naar vrijheid leed moet worden berokkend. De door mannen gevoerde strijd gaat in Atropa ten koste van de vrouw. Ze verliest kind, liefde, lijf en grond aan haar onderdrukker. Aan het eind van de oorlog komen Griekse vrouwen oog in oog te staan met Trojaanse vrouwen. Zij verkiezen na de bezetting van hun stad de dood boven een leven in onderdrukking

Atropa is geen onschuldig verhaal over een lang vervlogen oorlog, maar een oerverhaal over beeldvorming, onderdrukking en volkerenhaat. Door ervoor te kiezen om hun voorstelling niet kleurenblind te casten, werpen de makers een ander licht op deze vertelling die aan de bakermat ligt van de Westerse literatuurgeschiedenis.

Muzikaal geweld en beeldend spektakel

Naomi Velissariou en Floor Houwink ten Cate maken Atropa tot een bacchanaal van taal. Ze bouwen de grote zaal om tot een arena van muzikaal geweld en beeldend spektakel. Het publiek komt in de glazen scenografie van Dennis Vanderbroeck binnen handbereik van de tragedie. Lanoyes ritmische messteken van taal worden gewet aan het sounddesign van Joost Maaskant en Jimi Zoet, dat varieert tussen de genres techno, doom, metal, hardcore, trap en drill. De kostuums van MAISON the FAUX maken van het strijdtoneel een death fashion show.

Waar: Chassétheater, Claudius Prinsenlaan 8 Breda

Wanneer: 9 december 20.30 uur