Twintig meldingen in eerste maanden verhuurdersmeldpunt

Het stadskantoor van de gemeente Breda | Foto: BredaNu

Bij het online meldpunt van de gemeente Breda voor problemen met verhuurders zijn in de eerste drie maanden twintig meldingen binnengekomen. Dat zegt de gemeente na navraag door BredaNu.

De twintig meldingen gingen met name over de huurprijs, het huurcontract en onderhoud van de woning. Ook is volgens de gemeente een aantal meldingen inmiddels doorgezet naar de gemeentelijke boa’s en toezichthouders. Zij kunnen de meldingen controleren en eventuele problemen aanpakken. ”Daarbij wordt ingezet op de bemiddeling tussen huurder en verhuurder (de relatie is belangrijk), zodat zij er samen uit kunnen komen, zonder in een juridisch traject te belanden”, aldus de gemeente.

Het online meldpunt, dat in januari gelanceerd werd, is onderdeel van de nieuwe Wet goed verhuurderschap. Deze wet verplicht gemeente een loket te hebben waar huurders hun klachten kwijt kunnen. Die klachten gaan bijvoorbeeld over discriminatie, intimidatie, kosten en huurovereenkomsten.