Impuls voor nieuw talent bij Pier15

Foto: Rosa Meininger

De coronacrisis heeft een groot effect gehad op jongeren. De maatregelen, zoals het sluiten van onderwijs en horeca, hadden veel invloed op hun dagelijks leven. Het mentale welzijn van jongeren was er slechter aan toe in vergelijking met andere leeftijdsgroepen. Dat wees ook het onderzoek van het RIVM uit. Twee jaar lang heeft het leven op pauze gestaan en daarmee stokte onder andere hun sociale en culturele ontwikkeling. Om deze ontwikkeling weer op gang te helpen, kregen gemeentes impulsgelden van de overheid om te verdelen onder organisaties welke hierin bij kunnen dragen. Zo heeft ook de gemeente Breda verschillende culturele en sociale instanties de opdracht gegeven om op eigen wijze de jongerencultuur de ruimte te geven.

Pier15 is één van de organisaties die deze subsidie heeft ontvangen. De organisatie merkte in haar community ook dat er na de lockdown rusteloosheid heerst, mede doordat er tijdens de pandemie zaken zijn veranderd. Pier15 zag nieuwe subculturen en stromingen populair worden door social media en zo de interesses en pijlers waar deze groep zich mee identificeert verschuiven. Helaas is het aanbod in Breda amper meeveranderd met deze verschuiving. Maar ondanks het gebrek aan dergelijk aansluitend programma ziet het skatepark wel dat er onder deze jongeren een enorme bereidheid heerst om dit zelf te initiëren. Er is behoefte aan het creatief samen zijn, werken en creëren om zelf iets bij te dragen aan de stad. Het hoeft enkel ondersteund en gefasciliteerd te worden. Die kans liet Pier15 niet aan zich voorbij gaan.

De Adviseurs

Pier15 besloot na de lockdown om de jongeren uit haar community te betrekken in de programmering. Onder de noemer ‘Adviseurs van het Weggegooide Geld’ krijgen al hun gekke en briljante ideeën een kans. De groep – bestaande uit jonge creatieven, productiebazen, muziekliefhebbers, kunstenaars en doorpakkers – komt maandelijks samen om concepten te verzinnen en uit te voeren. Door gewoon te doen, vallen en weer opstaan, zijn ze in korte tijd uitgegroeid tot heuse organisatietalenten, met eenieder een eigen specialiteit.

Talentontwikkeling

Dankzij de impulsgelden start Pier15 dit jaar met een talentontwikkeling programma voor deze groep én andere potentiele adviseurs. Met de campagne ‘So you think you can Adviseur’ roept het skatepark iedereen tussen de 18 en 27 jaar op om zich aan te melden.

Evenementen organiseren

Maximaal 30 deelnemers kunnen in april verschillende workshops van gevestigde creatieve ondernemers volgen. Daarna wordt in mei de opgedane kennis en inspiratie toegepast en organiseert de groep samen vier evenementen, in de breedste zin van het woord: organiseer een expositie, maak een film, zet het terras op z’n kop met interventies, ga in protest of bedenk een eigen muziekevent.

Wil je meer weten? Ga naar www.pier15.nl/meldjeaan