Afgelopen maandag begon de viering van de afschaffing van de slavernij, Keti Koti, in het Chassé Theater met het geluid van trommels van een Antiliaanse Brassband. Het duurt niet lang of mensen staan te dansen. De geur van eten van de kraampjes buiten het Chassé Theater trekt mensen naar buiten zodra de muziek voorbij is. Eten uit onder andere Colombia, Indonesië, Curaçao en de Antillen.
De heer Roy Emanuels start de festiviteiten officieel door het geven van het plengoffer. Hij draagt een tekst voor die moeder aarde bedankt en de vrijheid viert en giet water als offer. Later in de middag treedt hij op als deel van de band Moksi Lobi, die opnieuw iedereen aan het dansen krijgt. Emanuels was ook deel van de herdenking, de dag ervoor. De herdenking bestond onder andere uit een presentatie over de relatie tussen Breda en de slavernij en presentaties van de voorzitter van de Stichting Herdenking Afschaffing Slavernij Breda, Jan Hopman, en burgemeester Paul Depla. Hierbij ging het over het herdenken van het lijden en overlijden van tot slaaf gemaakte mensen.
De betekenis
Maandag ging het echter om feest. “Keti Koti betekent: de ketenen zijn verbroken”, vertelt Roy Emanuels, “Slaven werden geboeid, geketend. Bij de afschaffing vieren wij dat deze ketenen verbroken zijn. Dat betekent Keti Koti, vrijheid, emancipatie. Dat vieren wij”. De namiddag en avond waren gevuld met muziek, eten, traditionele kleding, familie en vrienden. Emanuels vindt het goed dat Keti Koti gevierd kan worden op deze manier in Breda. Daarnaast benoemt hij het belang van het betrekken van jongeren in zowel het herdenken als het kijken naar de toekomst. De viering doet ook Jan Hopman, van Stichting Herdenking Afschaffing Slavernij Breda, goed. Hij hoopt dat het bijdraagt aan bewustheid rondom de polarisatie in Nederland en het niet herhalen van fouten van het verleden.