Uitbreiding betaald parkeren: hier ga je betalen vanaf 2025

Foto: BredaNu

De gemeente Breda zet verdere stappen in het reguleren van parkeren in de wijken rondom het centrum. Dit komt door de toenemende drukte op de openbare ruimte en grote woningbouwontwikkelingen. Na eerdere invoeringen van betaald parkeren in wijken zoals Belcrum, Zandberg en Brabantpark, zijn nu Doornbos, Tuinzigt, Heuvel, Slingerweg en Haagpoort aan de beurt.

Het autobezit in Breda groeit, terwijl veel wijken niet zijn ontworpen voor zoveel voertuigen. Dit leidt op sommige plekken tot een hoge parkeerdruk. Het doel van gereguleerd parkeren is dat bewoners dicht bij huis kunnen parkeren en dat de openbare ruimte leefbaar blijft. Door in meerdere wijken betaald parkeren te introduceren, wil de gemeente overlast voorkomen en voorkomen dat mensen van omliggende wijken de gratis parkeerplekken in nieuwe wijken gebruiken. Ook gaan de tarieven omhoog: parkeren in het centrum gaat van €2,30 naar €2,70 per uur.

Gemeente wil gratis parkeerruimte ontmoedigen

Daarnaast worden er in veel wijken nieuwe woningen gebouwd. Hoewel projectontwikkelaars parkeergelegenheid op eigen terrein moeten bieden, blijkt in de praktijk dat bewoners vaak kiezen voor gratis parkeerruimte in de buurt. Door regulering wil de gemeente dit gedrag ontmoedigen.

De invoering van gereguleerd parkeren gebeurt in fases.

  • Fase 1 (2025): Start in Haagpoort en Slingerweg, waar de parkeerdruk nu het hoogst is. Ook delen van de wijk Heuvel worden meegenomen, omdat deze grenst aan Haagpoort.
  • Fase 2: Uitbreiding naar Doornbos, Sportpark en Boeimeer, waar al intentiebesluiten voor zijn genomen.
  • Fase 3: Regeling in Tuinzigt, waar op sommige plekken al een hoge parkeerdruk is en extra woningbouw gepland staat.
Informatieavonden en klankbordgroepen

Bewoners van deze wijken zullen betrokken worden bij de plannen. Via informatieavonden en klankbordgroepen kunnen zij meedenken over de precieze invulling van het beleid. Hierin wordt onder andere gekeken naar logische grenzen van gereguleerde zones en specifieke locaties die extra aandacht nodig hebben.

Vanaf 2025 zullen overal dezelfde gereguleerde parkeertijden gelden rond het centrum, waardoor bewoners geen verwarring hoeven te verwachten. De gemeente blijft de parkeerdruk monitoren in aangrenzende wijken om uitwijkgedrag te voorkomen. Door een gefaseerde aanpak hoopt Breda de balans tussen autobezit, leefbaarheid en ruimtegebruik te verbeteren.