Breda nog ver verwijderd van status als fietsstad

Uit een recent onderzoek van de Fietsersbond blijkt dat de tevredenheid van fietsers in Breda gedaald is. Vooral op de punten veiligheid, infrastructuur en fietsbeleving scoort de gemeente laag. In het onderzoek scoort Breda slechter dan andere gemeenten.  

Bredase fietsers gaven hun gemeente een 7-. Die score is goed voor een gedeelde 148e plaats in Nederland. Onder andere het ontbreken van aparte fietspaden langs 50-kilometerwegen en het slechte onderhoud van fietsroutes zorgen voor het magere resultaat. De politieke partij D66 in Breda maakt zich dan ook zorgen over de slechte uitkomst. “Te vaak zetten we in Breda de auto centraal, richten we onze wegen in op de auto en is de fietser dus een soort bijproduct”, geeft fractievoorzitter Joek van Pul aan.

Slechte fietsvoorzieningen

Volgens Van Pul is de achteruitgang van veiligheid echt iets om serieus te nemen, zodat meer mensen willen en gaan fietsen. “Waar mensen zich echt zorgen over maken in Breda, is dat je te weinig beschermd bent of een te weinig beschermd gevoel hebt als je als fietser op de weg fietst, waar de weg wordt gedeeld met auto’s.” De auto zou daarom op de tweede plaats moeten komen, zodat fietsers weer veilig kunnen fietsen.

De Fietsersbond Breda vindt dat Breda zich geen fietsstad kan noemen. “Breda is echt een autostad. We begrijpen dan ook het resultaat, want wij maken ons al jaren druk voor betere fietsvoorzieningen”, vertelt voorzitter Ruud Janssens. Zo zijn er in Breda weinig plekken waar je niet met de auto kunt komen. “Alle plaatsen in Breda zou je met de fiets moeten kunnen bereiken. Het is namelijk echt niet nodig om diep in de binnenstad met de auto te komen. Als Breda hoger op de ranking wil komen, ik weet dat daar ambitie voor is, dan zullen ze echt meer moeten investeren en meer geld moeten vrijmaken.”

Van autostad naar fietsstad

Om van Breda een betere fietsgemeente te maken, willen D66 Breda en Fietsersbond Breda dat de gemeente ingrijpt. “Wij zouden veel meer zien dat je een afscheiding gaat krijgen, dus de fietser apart van de auto. Of dat we de auto langzamer laten rijden waar de fietser en auto op dezelfde weg zijn”, aldus Van Pul. Fietsersbond Breda pleit zelfs voor een autoluwe binnenstad. “Dat betekent dat de auto in zijn plaats enorm teruggedrongen wordt. Bijvoorbeeld door parkeerplaatsen uit het centrum weg te halen. Wij willen in plaats daarvan veel meer wandel- en fietsroutes in de Bredaase binnenstad zien.”

De gemeente heeft in zes jaar tijd nauwelijks een groei gemaakt in de tevredenheid van fietsers in Breda. Het is juist alleen maar verslechterd. De Fietsersbond Breda overlegt dan ook regelmatig met de gemeente. “Breda is heel goed in het maken van mooie plannen voor de fiets, maar de uitvoering moet nu echt gaan komen.”