Tijdens de zogenoemde ‘HECkathon’ werkten 180 tweede- en derdejaars studenten van De Rooi Pannen donderdag aan het bedenken van oplossingen. Ze gingen aan de slag met vraagstukken voor acht Bredase bedrijven. “Je netwerkt best wel veel met andere bedrijven en je krijgt een soort inkijk in andere bedrijven.”
De HECkathon vond plaats bij De Rooi Pannen, waar de opleidingen Toerisme, Leisure en Marketing worden gegeven. “Het idee is dat we heel graag samen met het werkveld praktijkgericht leren stimuleren en de studenten zoveel mogelijk kennis laten maken met de branche”, vertelt praktijkmanager Jenny van de Laar. De benaming is afgeleid van de originele ‘Hackathon’. Het wordt net iets anders weergegeven vanwege de broedplaats ‘Hospitality Experience Centre’, waar studenten samenwerken met het bedrijfsleven en de Bredase gemeenschap.
‘Pitchen aan de opdrachtgevers’
De gehele dag stond in het teken van het in staat stellen van studenten om hun creativiteit en kennis toe te passen op uitdagingen binnen de gastvrijheidssector. Diverse bedrijven uit Breda traden op als opdrachtgevers, zoals NAC Breda en een Bredaas hotel. “Onze studenten zijn in gemengde groepen aan het werk om vanavond de uitkomsten van die opdrachten te pitchen aan de opdrachtgevers.”
In de ochtend werden verschillende workshops georganiseerd om de studenten handvatten te bieden. “We helpen ze nadenken en op een andere manier naar hun opdracht kijken. Nu moeten ze gaan brainstormen en dat vorm gaan geven. Dat is soms best lastig in het begin’, geeft branche docent Leisure & Events Jessica Groenleer aan. De workshops gingen over onderwerpen variërend van het gebruik van AI tot projectmatig werken.
Creatieve ideeën
De thema’s van de opdrachten richten zich op onder andere duurzaamheid, stadspromotie, AI en sociaal-maatschappelijk bewustzijn. “Ik vind het wel leuk, het is ook een keer anders dan wat je normaal doet”, vertelt tweedejaarsstudent Toerisme & Marketing Yara Verzijl. Zij en haar groepje hebben een Bredase indoor speelparadijs als opdrachtgever. “Hun vraag is of wij een manier kunnen bedenken om bezoekers terug te laten keren. We zijn nu aan het brainstormen over een stempelkaart, waarbij de vierde stempel een gratis ticket wordt aangeboden.”
De Rooi Pannen wil de HECkathon in de toekomst eens in de twee jaar organiseren. Voor Yara is het een dag waarop ze niet alleen aan de opdracht werkt. “Je leert de bedrijven beter kennen en je netwerkt ook een beetje voor eventuele stageplekken in de toekomst.”