Nieuwe stichting pakt toekomst van Bredase markten aan met frisse koers

De uitdagingen om de Bredase weekmarkten voor de toekomst te waarborgen worden met de komst van een nieuwe stichting aangepakt. Stichting Weekmarkten Breda gaat zich, onder andere met entertainment, inzetten om de vitaliteit en aantrekkelijkheid van de markten te behouden.  

Stichting Weekmarkten Breda heeft het stuur van de gemeente Breda overgenomen. Met als doel om de twaalf weekmarkten in de stad zelf te organiseren en toekomstbestendig te maken. Het eerste idee ontstond in 2015, waarna twee jaar later de eerste serieuze gesprekken plaatsvonden. Afgelopen vrijdag werd de overdracht feestelijk gevierd, waarbij bezoekers gratis koffie, appelflappen en taart kregen.

Nieuwe aanpak

Al honderden jaren is de Grote Markt het historische plein voor de Bredase weekmarkten. Daarom vindt de gemeente dat het tijd is voor een nieuwe aanpak, waarbij ondernemers zelf de inrichting oppakken om de aantrekkelijkheid te vergroten. Ondernemers merken namelijk dat zij dicht bij hun klanten staan, waardoor ze beter kunnen inspelen op hun behoeften. “Het geeft levendigheid en het biedt ook een heel ander aanzicht dan als je in de supermarkt je producten koopt”, vertelt wethouder van Horeca en Evenementen Arnoud van Vliet (VVD).

Voor de komende jaren staan er al veel plannen op de agenda. “We zijn nu bezig met een Bredaas team om TikTok en Instagram op te pakken, zodat je ook de jongere doelgroep gaat krijgen”, geeft voorzitter Peter Dillissen van Stichting Weekmarkten Breda aan. Daarnaast wil de organisatie meer activiteiten en beleving aanbieden, zoals liveoptredens en een zogenaamde ‘mystery shopper’.

De ambitie van de stichting is om niet alleen een boodschappenweekmarkt te maken. Maar ook een plek waar je hapjes en drankjes kunt doen. “Het is voor ons als Breda en gemeente superbelangrijk dat de weekmarkt levendigheid toevoegt aan de stad”, aldus Van Vliet.