Hoe de Bredase horeca zich voorbereidt op de zomerdrukte

Voor veel mensen is het vanzelfsprekend om in de zomer een terrasje te pakken. Om gasten goed te kunnen bedienen, moeten horecabedrijven voldoende personeel hebben om op alle tafels goede service te bieden. Maar hoe zorgt de Bredase horeca ervoor dat er genoeg personeel is tijdens het zomerseizoen?

Personeel werven is altijd een uitdaging in de horeca. Er wordt weleens gezegd dat er nooit genoeg mensen zijn. Zeker niet in de zomer, wanneer de terrassen vollopen. Johan de Vos, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Breda, ziet vooral één grote uitdaging: “Dat is de zomervakantie. Jongeren die nog thuis wonen en in de horeca werken, gaan dan vaak met hun ouders langere tijd op vakantie.” Dat betekent dus flink schakelen, zeker wanneer er tegelijkertijd ook toeristen naar Breda komen. Toch is De Vos niet somber: “De echt grote problemen, zoals we die tijdens corona zagen, zijn er niet meer.”

Ook andere horecaondernemers bereiden zich zorgvuldig voor. Zo ook bij Van Asch Horeca, een van de grotere horecabedrijven in Breda. Operationeel manager Lauri van Bakel vertelt: “We beginnen heel vroeg met een goede wervingscampagne, die wordt opgezet door ons marketingteam.” Daarnaast doet het horecabedrijf soms een beroep op oud-medewerkers die tijdelijk willen bijspringen tijdens de drukte. Vanwege de meerdere vestigingen van Van Asch Horeca in Breda, onder andere op de Grote Markt en de Havermarkt, kunnen ze personeel flexibel inzetten. Van Bakel licht toe: “Elke zaak heeft zijn eigen piekmomenten, en daar houden we rekening mee bij het maken van de roosters.”

Ander oplossingen

Tegenwoordig worden er ook regelmatig externe krachten ingezet via bemiddelingsbedrijven. Van Bakel is hier voorzichtig mee: “Daardoor is het soms moeilijker om de kwaliteit te waarborgen. We gebruiken dit dan ook alleen als laatste redmiddel.” Zowel Van Bakel als De Vos geven aan dat ze zelf ook bijspringen op de werkvloer wanneer het echt nodig is. De Vos zegt hierover: “Het biertje aan het einde van de avond smaakt dan extra lekker.”

Er wordt ondertussen flink geïnvesteerd in de kwaliteit van werken in de horeca. De Vos stelt: “We zijn de grootste leerschool van Nederland. Je leert nergens zoveel als in de horeca.” Hoewel de sector nog niet in de top drie staat van best betalende branches, ziet De Vos iets anders als minstens zo belangrijk: binding met het personeel. “Het draait om het vinden van een goede balans tussen vrije tijd en werk,” zegt hij. De ondernemer erkent dat medewerkers soms vrij willen, ook als het druk is. Dan is het belangrijk om daar flexibel mee om te gaan. Tegelijkertijd ziet hij ook studenten die juist graag veel werken, om vervolgens een mooie reis te maken.