Grote Kerk kleurt rood voor bewustzijn van hart- en vaatziekten bij vrouwen

Toren van de Grote Kerk in Breda | Foto: BredaNu

Op zondag 29 september wordt de Grote Kerk op de Grote Markt in Breda rood gekleurd voor 'Dress Red Day'. Op deze dag, Wereldhartdag, vraagt de Hartstichting aandacht voor hart- en vaatziekten bij vrouwen. Ongeveer zestig gebouwen door heel Nederland worden verlicht in deze kleur, waaronder de molens van Kinderdijk, Paleis Soestdijk en de Ziggo Dome.

Bij vrouwen zijn er hartklachten die vaker optreden, zoals pijn in de kaak, nek of rug. Deze klachten worden vaak niet in verband gebracht met hartproblemen, waardoor vrouwen te laat medische zorg kunnen krijgen. Daarnaast zijn er bepaalde risicofactoren voor hart- en vaatziekten die alleen voor vrouwen gelden, zoals de overgang en zwangerschapsvergiftiging. De Hartstichting vindt daarom dat er dringend behoefte is aan aandacht en onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen. Het is niet de eerste keer dat de Grote Kerk in kleur wordt verlicht. Eerder kleurde de kerk blauw ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de Verenigde Naties.

Gezondheidsverschillen

Arjen van Drunen, wethouder gezondheid in Breda (PvdA), vindt dat er in Breda gezondheidsverschillen zijn tussen inwoners van verschillende wijken. “Ook in Breda zal het hart van de stad – de grote kerk – rood oplichten. Daarmee laten we zien dat we deze actie ondersteunen. Het is hoog tijd dat er meer onderzoek komt naar hart- en vaatziekten bij vrouwen zodat er passende medische hulp komt.” Volgens Hans Snijder, directeur bij de Hartstichting, lag de focus vroeger vooral op mannen bij het onderzoeken en behandelen van hart- en vaatziekten. “Onze strategie heeft niet voor niets als titel Oog voor de verschillen. Daarmee leggen we nadruk op de winst die te behalen is bij mensen met verschillende culturen en etnische achtergronden en door te kijken naar de verschillen tussen mannen en vrouwen”, aldus Snijder. 

Het rood kleuren van gebouwen is mogelijk door een samenwerking tussen de Hartstichting en partners zoals Livingprojects en Unesco Werelderfgoed. Glenn Logtenberg van Livingprojects is trots hun expertise in te zetten voor de boodschap van de Hartstichting. “Met licht kun je enorme impact maken en aandacht vragen voor maatschappelijke thema’s, zeker bij opvallende gebouwen.”