Huurders in Breda kunnen voortaan betere hulp krijgen bij vragen of klachten over hun huurcontract of verhuurder. Sommige verhuurders maken namelijk misbruik van de situatie of komen gemaakte afspraken niet na. Daarom verbetert de gemeente Breda het meldpunt ‘Goed Verhuurderschap’ met hulp van een Huurteam.
Het informatiepunt is sinds 1 januari van dit jaar van start gegaan, naar aanleiding van de ‘Wet Goed ‘Verhuurderschap’ van het Rijk. Deze wet richt zich op de verantwoordelijkheden en verplichtingen voor verhuurders op het gebied van veiligheid, gezondheid, onderhoud, informatieverstrekking en redelijke huurprijzen. Huurders konden al via de website van de gemeente Breda hun verzoeken en bezwaren melden, maar slechts een aantal klachten konden direct worden opgelost.
Rechten en plichten
Bij wettelijke kwesties werden huurders eerst doorverwezen naar bijvoorbeeld het Juridisch Loket of de Huurcommissie. Maar nu biedt het Huurteam de gemeente brede ondersteuning aan huurders. “Het Huurteam Breda voorziet in eerlijk en toegankelijk juridisch advies over de rechten maar ook plichten van huurders. Door de samenwerking met de gemeente kunnen ook de meest kwetsbare huurders geholpen worden die anders mogelijk tussen wal en schip zouden vallen”, vertelt Rick Blezer, juridisch consulent van het Huurteam Breda.
‘Juiste expertise’
Volgens wethouder van Wonen Arjen van Drunen (PvdA) is een huurteam een effectief middel om misstanden aan te pakken. Daarom zijn er in de afgelopen maanden de eerste ervaringen verzameld met meldingen en de behoeften van de melders. “We zien dat we huurders vaak door moeten verwijzen naar externe professionals. Door zelf een Huurteam in te richten met professionals die beschikken over de juiste expertise, kunnen we huurders sneller en beter ondersteunen. En dringen we misbruik op de woningmarkt terug.”
De gemeente Breda verstrekt deze ondersteuning geheel gratis aan inwoners van Breda via het meldpunt ‘Goed Verhuurderschap’.