Bredase Maaike (20) helpt de scheepvaart te verduurzamen met een waterstofboot

De Bredase Maaike Hoevenaars werkt aan een waterstofboot. | Foto: TU Delft Hydro Motion Team

De twintigjarige Maaike Hoevenaars uit Breda werkt samen met het TU Delft Hydro Motion Team aan de bouw van een boot die wordt aangedreven door vloeibare waterstof. “Het is een unieke ervaring die je tijdens je studentenleven krijgt.” 

De Bredase studeert Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft, maar neemt momenteel een tussenjaar om zich in te zetten voor het TU Delft Hydro Motion team. Dit team bouwt jaarlijks een boot die draait op een duurzame energievorm, dit jaar aangedreven door vloeibare waterstof. “De boot zal deelnemen aan de Monaco Energy Boat Challenge in juli, waar we strijden tegen commerciële bedrijven en andere studententeams om de mogelijkheden van vloeibare waterstof te tonen”, vertelt Hoevenaars.  

‘Visie verspreiden’

Het team bestaat uit vijfentwintig studenten, waarvan acht vrouwen, waaronder Hoevenaars zelf. “Er zijn meer mannen, maar dat houdt mij niet tegen.” Sinds augustus van dit jaar zijn de studenten bezig met het bouwen van de boot. Iedereen in het team werkt fulltime als vrijwilliger in de ‘Dream Hall’ op de campus, waar ze beschikken over kantoren, werkplaatsen en machines.  

Tekst gaat door onder de foto

De vijfentwintig studenten met een bootmodel. | Foto: TU Delft Hydro Motion team

De rol van Hoevenaars is ‘Exposure Coordinator’, waarbij ze verantwoordelijk is voor de uitstraling van het team naar de buitenwereld. “Mijn taak is om het op een leuke manier over te brengen, omdat er nog niet genoeg aandacht voor is. Ik wil mensen inspireren om te verduurzamen en onze visie te verspreiden.” 

Van ontwerp naar realisatie

Hoewel de boot met vloeibare waterstof als brandstof werkt, zijn er uitdagingen. “Het is lastig om een nieuwe beweging op te zetten in de industrie van zeevaart en scheepvaart. Maar het is heel mooi om te zien hoe ambitieus iedereen is”, geeft Hoevenaars aan. Het team heeft net het design afgerond, met een designpresentatie in het auditorium die live werd gestreamd op YouTube. “Dan begint de productie- en assemblagefase, waarin alles in de boot komt. Daarna wordt het voor een lange tijd getest.” 

Met behulp van hun partners zal de boot de komende maanden langzaam vorm krijgen. “Vloeibare waterstof heeft het potentieel om de toekomst van de maritieme industrie te veranderen.”