Twee generaties fotografie in het Princenhaags Museum: Joost van der Velden en Sjeng Braken

In het Princenhaags Museum vindt een bijzondere ontmoeting plaats tussen twee generaties kunstenaars. Fotograaf Joost van der Velden (25) combineert zijn werk met dat van de 91-jarige fotograaf Sjeng Braken. Deze unieke expositie toont niet alleen de verschillen in hun stijlen, maar ook opvallende overeenkomsten.

Joost staat aan het begin van zijn carrière en legt vooral stedelijke omgevingen vast. Sjeng is daarentegen een ervaren fotograaf die in de jaren ’60 en ’70 vooral mensen fotografeerde, vaak in zwart-wit en met een focus op naaktmodellen – een controversiële keuze in die tijd. “Sjeng zocht altijd het randje op,” vertelt Joost. “Hij werkte vooral met mensen, terwijl ik omgevingen fotografeer. Vaak maak ik mijn foto’s ’s avonds, wanneer ik alleen op straat ben.” Dit contrast komt duidelijk naar voren in de tentoonstelling, maar tegelijkertijd vormen de zwart-wit beelden van beide kunstenaars een visuele verbinding die hun werk samenbrengt.

Reflectie en perspectief

Joost, die oorspronkelijk een ICT-studie volgde, ontdekte tijdens zijn opleiding dat hij weinig ruimte voelde voor persoonlijke expressie. “Alles wat we maakten kwam op hetzelfde neer,” legt hij uit. “Ik wilde iets creëren dat écht van mij was, iets waarmee ik mijn visie op de wereld kon laten zien.” Hij besloot zijn hart te volgen en koos voor een carrière in de fotografie.

Met zijn werk probeert Joost mensen bewust te maken van hun omgeving. “Veel mensen kijken alleen naar hun telefoon en zitten in hun eigen bubbel,” zegt hij. “Ik wil ze met mijn foto’s een nieuw perspectief bieden, een andere blik op de wereld.”

Een creatieve samenwerking

Voor de expositie kreeg Joost toegang tot Sjengs uitgebreide archief: fotoboeken, mappen en andere documentatie. Het proces om Sjengs werk te selecteren en combineren met zijn eigen fotografie was voor Joost een inspiratiebron. Het resultaat is een expositie waarin twee stijlen en tijdperken samenkomen. “Het contrast tussen onze benaderingen is interessant,” zegt Joost. “Maar wat onze werken verbindt, is het gebruik van zwart-wit en de manier waarop we de wereld om ons heen vastleggen.”

Een vertrouwd podium

Voor Sjeng is het Princenhaags Museum geen onbekend terrein. Enkele jaren geleden waren zijn schilderijen al te bewonderen in dezelfde ruimte. Nu biedt het museum opnieuw een podium, ditmaal om zijn fotografische werk te vieren en te verbinden met dat van een jonge generatie.